fbpx

בשנת 2010 תאגיד האלכוהול פרנו ריכרד (שיבאס, גלנליווט) השיק קמפיין גדול ויקר שכותרתו הייתה
Look for the number – Know the age. Know whisky
הקמפיין נולד כתגובה למגמה שהחלה להתפתח באותה התקופה – מותגי ויסקי יקרים ללא הצהרת גיל על הבקבוק. ( No Age Statement -NAS).

ברשותכם נחזור קצת אחורה. עד אותה תקופה איש לא העלה על דעתו למכור או לקנות ויסקי יקר מבלי שיופיע על הבקבוק הגיל של הוויסקי – כמה שנים שכב בחבית. מן הסתם יש כאן היגיון – השנים בחבית עושות טוב לוויסקי. ואכן כל מותגי הוויסקי היקרים, בלנדים וסינגל מאלטים היו תמיד עם הצהרת גיל. (למעט ג’וני בלו לייבל שמאז ומתמיד היה בלי הצהרת גיל על התווית ואולי עוד כמה מותגים בודדים אחרים).
אבל אז החל תהליך מעניין. משנות האלפיים המוקדמות הביקוש לוויסקי הלך וגדל (יחד עם שווקים חדשים שהחלו לצרוך ויסקי כמו סין והודו) ולאט לאט מלאי הוויסקי המיושן ששכב במחסני חברות הוויסקי הלך והצטמצם. ומה לעשות שלצערנו ויסקי מיושן אי אפשר לייצר כאן ועכשיו לא משנה כמה גדול יהיה הביקוש…
כתוצאה מכך מצאו את עצמן חלק מחברות הוויסקי עם מלאים מאוד מוגבלים של ויסקי מיושן. אז מה עושים ? ובכן פשוט ‘מצעירים’ את הוויסקי ועוברים מדיון על הגיל של הוויסקי לדיון על המשקה עצמו. או במילים אחרות – עזבו אתכם מהגיל – טעמו את הוויסקי ותחליטו (אגב יש בזה היגיון). וכך לאט לאט הצהרת הגיל שעל התווית הלכה ונעלמה ממותגי ויסקי רבים וטובים.
מסתבר שבאותה התקופה לשיבאס ולגלנליווט לא היה חסר ויסקי מיושן במחסנים – איך אנחנו יודעים זאת ? בדיוק אז כאשר החלו לצוץ מותגי הוויסקי נטולי הגיל – הושק הקמפיין – Look for the number . קמפיין שמטרתו הייתה לנגח ולהכפיש את תופעת הוויסקי ללא גיל…

סרטון מהקמפיין משנת 2010

והנה שבע שנים מאוחר יותר משיקים בשיבאס את הultis – בלנדד מאלט מסקרן ומשובח. אבל נחשו מה – גם אם תחפשו היטב על הבקבוק – לא תמצאו שם שום גיל. כנראה שגם להם נגמר המלאי של ויסקי מיושן…
אז כמו שאמר שמוליק קראוס – איך שגלגל מסתובב לו

ואם אתם שואלים אותי מה אני חושב על העניין – אז כן, גיל זה חשוב אבל לא בהכרח הכי חשוב. עדיף ויסקי בן 12 שנה שיושן בחביות מעניינות ומגוונות מאשר ויסקי שיושן 50 שנה בחביות מחורבנות…
מה שמעניין לראות הוא כיצד אופנות, טרנדים ועקרונות יכולים להשתנות. כמו שאמר גראוצ’ו מרקס – “אלה העקרונות שלי; ואם הם לא מוצאים חן בעיניך… טוב, יש לי אחרים.”

*** אגב, ה ULTIS לדעתי הוא ויסקי מצוין.