לא מזמן פורסמה מהדורת 2020 של 'התנ"ך של הוויסקי'. סיפרון קטן עם אין סוף ציונים ותיאורים של אלפי מותגי ויסקי שונים. האיש שמאחורי התנ"ך הוא ג'ים מארי, עיתונאי ויסקי מוכר ושנוי במחלוקת אבל זה כבר נושא לכתבה שלמה אחרת…
קבלו סיפור על ג'ים מארי והאף האלקטרוני של מכון ויצמן.
הסיפור שלנו מתחיל במעבדת חקר חוש הריח במכון ויצמן. כשמה כן היא – מעבדה שלמה שכל כולה מוקדשת לחקר חוש הריח. בראש המעבדה עומד פרופסור נעם סובל. פרופסור בעל שם עולמי בכל הקשור לחוש הריח וחובב עארק.
אחד מהפרוייקטים המעניינים אותו מקדמים במעבדה הוא האף האלקטרוני eNose – מכשיר שיוכל יום אחד להחליף את האף האנושי ועוד הרבה יותר.
באחד מביקורי במעבדה עלה רעיון לעמת את האף האלקטרוני עם האף של ג'ים מארי – אף באף. לצורך כך בחרנו 34 מותגי ויסקי שונים מכל מנעד הציונים של ג'ים. ממותגי ויסקי שקבלו את הציונים הנמוכים ביותר ועד למותגים שקבלו את הציונים הגבוהים ביותר.
כל מותגי הוויסקי זכו לניתוח מאפייני הריח בעזרת האף האלקטרוני. את הנתונים העבירו למחשב על מנת לנסות ולמצוא התאמה בין הנתונים של האף האלקטרוני לבין הציונים. או במילים אחרות לבדוק האם האף האלקטרוני יכול למצוא מאפיינים משותפים למותגים השונים בהתאם לרמת הציונים שקבלו מג'ים מארי.
אם אכן קיימים כאלו מאפיינים, באופן עקרוני ועל בסיס המותגים שדגם ,יוכל האף האלקטרוני לדגום כל ויסקי בעולם ולומר לנו איזה ציון היה נותן לו ג'ים מארי. מעניין מה ג'ים היה אומר על זה…

ולהלן תוצאות הניסוי
מיטב המוחות במעבדה התאמצו וניסו למצוא מאפיינים משותפים אך למרות כל המאמץ לא נמצאו כאלה. האף האלקטרוני לא הצליח למצוא שום מכנה משותף בין ניתוח הריח לבין הציון. על פי אנשי המעבדה קיימים שני הסברים לתוצאות. או שהאף האלקטרוני עדיין רגיש הרבה פחות מהאף האנושי ויש לו עוד כברת דרך לעשות או שבטעימה של ויסקי ישנם משתנים סובייקטיבים אחרים מלבד חוש הריח המשפיעים מאוד על החוויה/הציון.
עם מי אתם שותים, מתי והיכן. התווית מכוערת בעינכם. חברים שלכם לא מפסיקים לפרגן לוויסקי או פשוט זה היה הוויסקי הראשון שטעמתם – אינסוף משתנים סובייקטיבים שמתערבבים יחד עם חוש הריח ותורמים או מפריעים לחווית הטעימה או לציון.
אבל אני אומר גם וגם… גם ברור שהאף האלקטרוני עדיין רחוק מהאף האנושי אבל ברור גם שחווית הטעימה שלנו אינה תלויה אך ורק בחוש הריח.

בקיצור שתו ויסקי טעים – אבל לא פחות חשוב – שתו ויסקי עם אנשים שאתם אוהבים, שתו ויסקי במקומות מרגשים, שתו בקבוקים יפים. העיקר שתו באחריות

לפירסום הרישמי והמפורט של המחקר >>>