גם אם אתם מעדיפים ויסקי סקוטי על פני ויסקי אמריקאי אל לכם לשכוח כי בלי הוויסקי האמריקאי לא היו לנו כל כך הרבה ויסקים סקוטים משובחים – מבולבלים ?
בשנת 1964 איגוד יצרני חביות הוויסקי בארה”ב היה איגוד חזק עם הרבה כוח וקשרים בחלונות הגבוהים. עד כדי כך חזק שהצליח להעביר חוק שמחייב את יצרני הוויסקי בארה”ב ליישן את הוויסקי האמריקאי בחביות חדשות בלבד. מה זה אומר אתם שואלים ? זה אומר שברגע שרוקנת חבית על מנת לבקבק את הוויסקי – אינך יכול להשתמש בה שוב. שזה אומר שאם אתה רוצה ליישן עוד ויסקי שזיקקת – אתה חייב להשתמש בחבית חדשה. עכשיו אתם מבינים מה זה אומר מבחינת יצרני החביות – ביקוש קבוע וקשיח לחביות חדשות…
עד כאן הכל טוב ויפה, אבל מאז חלפו להן השנים ותעשיית הוויסקי בארה”ב הלכה וגדלה ובשלב מסוים מצאה את עצמה עם הרים של חביות משומשות שאין מה לעשות איתן.
אבל כאן נכנסים לתמונה הסקוטים. באותן השנים שבארה”ב נערמו הררי חביות משומשות, תעשיית הוויסקי הסקוטי גם כן גדלה והתפתחה והדרישה בה לחביות ויסקי הלכה וגדלה. החביות שייצרו בסקוטלנד לא הספיקו והסקוטים חפשו פיתרון למצוקת החביות. והפיתרון אכן הגיע מעבר לים מארה”ב. השילוב של חביות ללא שימוש בארה”ב ומצוקת חביות בסקוטלנד יצר מצב בו לאט לאט מצאה את עצמה תעשיית הוויסקי הסקוטי משתמשת כמעט אך ורק בחביות אמריקאיות משומשות. היום כ 95 אחוז מהוויסקי הסקוטי מיושן בחביות משומשות שיושן בהן ויסקי אמריקאי קודם.
אז מה ההבדל בין יישון בחבית חדשה לבין יישון בחבית משומשת? ההבדל הוא גדול ומשמעותי.
לחבית חדשה יש הרבה מה לתת הן מבחינת הצבע והן מבחינת הטעמים המגיעים מהעץ (בעיקר טעמי וניל). זאת גם הסיבה שוויסקי אמריקאי המיושן בחבית חדשה בדרך כלל מיושן שנים ספורות. אם תשאירו ויסקי בחבית חדשה הרבה שנים – יהיה קשה מאוד לשתות אותו. טעמי העץ ישתלטו.
כאשר מדובר בחביות משומשות העניין שונה לחלוטין. חבית משומשת היא הרבה יותר ‘רגועה’ מה שמאפשר יישון ארוך הרבה יותר. הוויסקי האמריקאי ששכב בחבית ספג את מכת האש הראשונה של היישון וכאשר מכניסים את הוויסקי הסקוטי, הכל רגוע ואיטי הרבה יותר.
אז אל לנו לשכוח שבכל ויסקי סקוטי תמיד תסתתר לה טיפה קטנה של ויסקי אמריקאי וללא הוויסקי האמריקאי לא היו לנו ויסקים סקוטים מיושנים ומשובחים כל כך.

מפעל החביות הגדול בעולם לייצור חביות נמצא בקנטאקי… 2,500 חביות ביום, מפעל העובד בשלוש משמרות, 24 שעות ביממה שבעה ימים בשבוע