בשנים האחרונות מחירי בקבוקי ויסקי עתיקים במכירות פומביות מקריע שחקים. חברים רבים שלי מעדיפים למכור את הביטקויין שלהם ולקנות עם הכסף בקבוקי ויסקי ישנים. נראה שזה הדבר הנכון להשקיע בו היום. היתרון הנוסף והחשוב הוא שגם אם עשית עסקה גרועה, תמיד תוכל לשתות את הוויסקי ולשכוח מהעסקה…
אבל גם כאן כמו בביטקויין צריך מאוד להיזהר. אתם לא רוצים להשקיע את כספכם בבקבוק ישן שבסופו של יום יסתבר שהוא לא כל כך ישן כמו שחשבתם…
ישנם סיפורים רבים בתעשיית הוויסקי על בקבוקים מזויפים שנמכרו במאות אלפי דולרים אבל אחד מה-סיפורים מגיע דווקא ממזקקת מקאלן. מזקקה הידועה בביקושים הרבים לבקבוקים שלה במכירות פומביות.
בשנת 2000 כאשר הביקוש לבקבוקים ישנים במכירות פומביות החל להתעורר, רכשה מזקקת מקאלן לאוסף הפרטי שלה כ 100 בקבוקי מקאלן עתיקים מאספן איטלקי. בקבוקי ויסקי מסוף המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20.
ההתרגשות במזקקה הייתה עד כדי כך גדולה שהוחלט להוציא לשוק סדרה של רפליקות (העתקים מדויקים) של הבקבוקים המדוברים. אבל יחד עם ההתרגשות הגדולה החלו להישמע קולות בקרב אנשים בתעשייה כי הבקבוקים מזויפים. לאור סימני השאלה הרבים שהחלו לצוץ סביב הבקבוקים החליטו במקאלן בשנת 2001 לשלוח את הבקבוקים לבדיקה אצל שני מומחים – מומחה לזכוכית ומומחה לנייר ולדיו על מנת לבדוק האם הבקבוקים והתוויות מקוריים. בבדיקה נתגלה כי ארבעה בקבוקים אינם מהתקופה המדוברת. הזכוכית והנייר של התווית לא התאימו לסוף המאה ה 19. מה שכן שימח את אנשי המזקקה הייתה העובדה כי שאר הבקבוקים אכן מסוף המאה 19 תחילת המאה 20.
אבל מה עם הנוזל עצמו ?
כיוון שהרחש והבחש בנוגע לזהות הבקבוקים המשיך לבעבע החליטו במקאלן לשלוח את הנוזל עצמו לבדיקת carbon dating (תיארוך פחמן-14). בדיקה שאמנם לא יכולה לתת תאריך מדויק מתי זוקק הוויסקי אבל יכולה לבדוק האם הנוזל שבבקבוק יוצר לפני או אחרי שנות החמישים של המאה העשרים (שנים בהם העולם חווה לראשונה נסויים גרעיניים). כל הבקבוקים נמצאו מזוייפים – בכולם נמצא ויסקי שיוצר אחרי שנות החמישים. או במילים אחרות – פדיחה ברמה בינלאומית….
רבות דובר על הפרשה המדהימה הזו אבל מה שאותי הכי הדהים היה דווקא משהו אחר לגמרי.
כל כך הרבה מומחים במזקקה טעמו את הוויסקי הלכאורה ישן אבל אף לא אחד מהם עלה על העניין כי מדובר בוויסקי צעיר ופשוט. מי יודע – אולי הם פשוט היו מצוננים ?
אז בפעם הבאה שאתם משלמים 10,000 דולר עבור כוסית של מקאלן מהמאה ה19 תבדקו טוב עם לא מדובר באחד מהבקבוקים המזויפים מאותה הסדרה שחלילה לא יקרה לכם מה שקרה לסיני חובב ויסקי עשיר בדיוק לפני שנה (ספויילר – הוא קבל את הכסף חזרה)
https://scotchwhisky.com/…/10-000-glass-of-macallan-is-a-f…/

אז שלא יעבדו עליכם והכי חשוב – שנה טובה !!!!