מידי חודש אנו שומעים על מחירים לא שפויים ששולמו עבור בקבוקי ויסקי במכירות פומביות. כל חודש נשבר שיא חדש. לפעמים נדמה שכל הפוקוס עבר מהנוזל עצמו למחיר של הבקבוק.
שוק המכירות הפומביות רותח. בחצי הראשון של שנת 2018 נמכרו במכירות פומביות בקבוקי ויסקי בשווי של למעלה מ 16 מיליון פאונד – עליה של 46% בהשוואה לתקופה המקבילה בשנה שלפני. רק לצורך פרספקטיבה רחבה יותר – המכירות הפומביות בחצי הראשון של שנת 2013 הסתכמו בקצת יותר מ 2 מיליון פאונד. גם כמות הבקבוקים שנמכרו גדלה לצד המחירים שזינקו גבוה.
האם מדובר בתופעה חיובית ששמה את הוויסקי על המפה ומחזקת את מעמדו כמשקה החשוב בעולם האלכוהול או שמדובר בתהליך מסוכן אשר מרחיק מחובבי ויסקי רבים את האפשרות לטעום מותגים מיוחדים במחירים שפויים. שאלה קשה.
קחו לדוגמה את הסיפור הבא שכמובן קשור למותג מקאלן (איך לא…) שהוא המותג המבוקש ביותר במכירות פומביות וגם מחזיק בשיא של המחיר הגבוה ביותר ששולם אי פעם במכירה פומבית עבור בקבוק ויסקי. (זה קרה החודש… בקבוק של מקאלן 60 שנה נמכר ב 1.5 מיליון דולר).
באוגוסט השנה השיקו במזקקת מקאלן סידרה בת 2,500 בקבוקים לכבוד המזקקה החדשה. מהמזקקה יצאה הודעה כי המכירה של הבקבוקים תחל ב 14 לאוגוסט השנה במזקקה עצמה. בבוקר ה 14 לאוגוסט באיזור המזקקה הורגשו עומסי תנועה כבדים ופקקים השתרכו בכניסה לחניון המזקקה. המשטרה המקומית נאלצה להתערב על מנת לעשות סדר בבלאגן. מדובר היה בחובבי/אספני ויסקי שהזדרזו למזקקה על מנת לשים יש על בקבוק מהסדרה החדשה. אבל מה שמעניין היה לגלות שככל הנראה לא מדובר היה בחובבי ויסקי שלא יכלו לחכות על מנת לטעום את המשקה הנפלא אלא בעיקר במשקיעים שזיהו פוטנציאל לעשות מכה קטנה. מחיר הבקבוק במזקקה עמד על 640 דולר. שבועיים בלבד אחרי ה 14 לאוגוסט נמכר בקבוק מהסדרה במכירה פומבית ב 6,200 דולר…
אז נכון שזה סיפור נחמד וכחובבי ויסקי אולי אפילו אפשר להיות קצת גאים במשקה הנפלא הזה שיש כאלו שמוכנים לשלם עבורו כל כך הרבה – אבל תכלס מדובר בדוגמה איך לא מעט פעמים כוחות השוק מרחיקים מאיתנו מותגי וויסקי שהיינו שמחים לטעום אבל הפכו ליקרים מידי..
אז האם התהליך הזה טוב או רע לתעשייה – ימים יגידו אבל דבר אחד בטוח יש מספיק מותגים במחירים שפויים שיאפשרו לנו ליהנות מעולם הוויסקי עוד שנים רבות עם או בלי המכירות הפומביות…

ביטקויין או ויסקי ?
שלושה סוגים של קונים משתתפים במכירות הפומביות
1. אלה שקונים ויסקי על מנת לפתוח ולטעום. (אגב במכירות פומביות ניתן למצוא מותגי ויסקי רבים ומעניינים במחירים שפויים יחסית של מאות בודדות של שקלים)
2. אלו שקונים ויסקי מאהבה למשקה אבל אוהבים את הבקבוק סגור על המדף
3. אלו שקונים ויסקי להשקעה – קונים על מנת למכור ולהרוויח

הרשו לי להתמקד הפעם בסעיף 3 – ויסקי כמסלול השקעה.
גם כאן, כמו בכל תחום, נדרש ידע וניסיון על מנת לבחור את המותגים הנכונים שיניבו לכם כסף.
קחו לדוגמה סדרה של שישים בקבוקים של דלמור 50 שנה שהושקה בשנת 1978. בשנת 2012 נמכר בקבוק מהסדרה בסביבות ה 6,000 פאונד. בינואר 2017 נמכר בקבוק ב 14,300 ובדצמבר אותה השנה נשבר שיא ובקבוק מהסדרה נמכר ב 28,000 פאונד. ארבע מאות וחמישים אחוז על הכסף בשש שנים – לא רע בכלל.
לעומת זאת בשנת 2012 היינו יכולים לקנות במקום בקבוק של דלמור 50 שנה ב 6,000 דולר סדר גודל של 500  ביטקויין. אם היינו מוותרים על הדאלמור ובוחרים בביטקויין – היו לנו היום קרוב לשני מיליון דולר (וזה עוד אחרי הצניחה הגדולה של החודשים האחרונים…).

בקיצור האם ויסקי זו השקעה טובה ובטוחה, האם המחירים הגבוהים גורמים לנזק לתעשייה או שבכלל מדובר בתהליך מבורך – ימים יגידו…

שאלו פעם איש ביטקויין רציני וחשוב שבבעלותו מאות מטבעות, מדוע אינו מוכר כמה מהמטבעות שבבעלותו על מנת לממש לפחות חלק קטן מהכסף. “הביטקויין יכבוש את העולם ובסופו של דבר יהיה שווה מיליונים” ענה בביטחון. “ומה תעשה” הקשו עליו חבריו “אם הביטקויין יתרסק ויחזור לשווי של סנטים בודדים”. “אז”, ענה בחיוך “אקנה את כל הביטקויין שבעולם ואלך להתאשפז בבית משוגעים”.

בוויסקי לעומת זאת – עם ההשקעה לא צלחה – תמיד אפשר לשתות אותה…

בברכת Drink a little, collect a little