פרק 1 – 24 למאי 1976

ב 24 למאי 1976 נפל דבר בעולם היין. אירוע דרמתי ששינה את פני התעשייה…

היו אלו ימים בהם כולם שתו יין אירופאי (מה שהיום ידוע כ’עולם הישן של היין’). איש לא העלה על דעתו שניתן לייצר יין איכותי מחוץ ליבשת אירופה שלא לדבר על מחוץ לגבולות צרפת.

ב 24 ליולי 1976, Steven Spurrier, סוחר יינות בריטי שחי בפריז החליט לקיים טעימת יין עיוורת של יינות צרפתיים משובחים עם מיטב אנשי היין של אותם הימים. לטעימה החליט סטיבן לצרף גם מספר יינות מקליפורניה. להזכירכם כי בשנות השבעים יין מקליפורניה נחשב בעיני הצרפתים המתנשאים ליין נחות ולא רלוונטי המיוצר על ידי חבורת היפים חסרי מושג והבנה ביין.

להפתעת כולם, שני היינות שזכו במקום הראשון בטעימה (שלימים כונתה – The judgment of paris) היו דווקא היינות מקליפורניה. מדובר היה ברעידת אדמה של ממש. כיצד יתכן כי יינות אמריקאים עקפו את מיטב היינות הצרפתים של אותה התקופה.

מדובר היה באירוע מכונן בעולם היין. אירוע בו למעשה נולד ‘העולם החדש של היין’ שאנו מכירים היום. אירוע בו הבינו כולם כי יין משובח ניתן לייצר בכל מקום בעולם ואתה לא חייב מבטא צרפתי כבד בשביל לייצר יין איכותי. בשנת 2008 יצא לאקרנים סרט בשם Bottle Shock המספר את סיפור הטעימה והמפגש המשעשע בין יצרני היין בקליפורניה לצרפתים קפוצי התחת…

עכשיו אתם בטח שואלים את עצמכם מה זה קשור לוויסקי. ובכן גם בעולם הוויסקי קרה דבר דומה רק עשרים וחמש שנה מאוחר יותר.

עד לתחילת שנות ה 2000 כולם שתו ויסקי מארבע מדינות בלבד – סקוטלנד, אירלנד, ארה”ב וקנדה. אם תרצו ‘העולם הישן של הוויסקי’. ויסקי ממדינות אחרות כמעט ולא היה בנמצא ואיש לא העלה על דעתו כי ניתן לייצר ויסקי משובח במדינות אחרות.

כל זה היה נכון עד לשנת 2001. בתחרות ויסקי שאורגנה על ידי מגזין הוויסקי החשוב בעולם זכה באופן מפתיע ויסקי יפני (Yoichi 10) בתואר The best of the best. זו הייתה הפעם הראשונה שחובבי הוויסקי הבינו כי ויסקי משובח אפשר לייצר בכל מקום. זה היה האירוע בו בהקבלה לעולם היין – נולד ‘העולם החדש של הוויסקי’

מאז 2001 ועד היום מדינות רבות בעולם הצטרפו למעגל יצרניות הוויסקי מה שמוסיף עניין ומגוון כמעט אין סופי לתעשיית הוויסקי.

אז בפעם הבאה שאתם מתכננים לקנות ויסקי – נסו ויסקי ממדינה חדשה… תפסיקו להיות מקובעים…

בפרק הבא – מה הופך ויסקי למקומי